Do podstawowych zadań Działu Spraw Osobowych i Socjalnych należą:
1. w zakresie zatrudniania i spraw osobowych pracowników Uniwersytetu:
- realizacja ustalonej przez władze Uniwersytetu polityki kadrowej oraz inicjowanie niezbędnych działań w tym zakresie,
- prowadzenie spraw związanych z zatrudnianiem, zwalnianiem, zaszeregowaniem awansowaniem, nagradzaniem i karaniem pracowników,
- prowadzenie akt osobowych,
- prowadzenie aktualnej ewidencji pracowników w podziale na komórki organizacyjne i grupy pracownicze,
- ustalanie uprawnień pracowniczych w zakresie wypłat: nagród jubileuszowych, dodatków za staż pracy, dodatkowego wynagrodzenia rocznego itd. oraz przygotowywanie stosownych pism,
- przygotowywanie wszelkich dokumentów związanych z przebiegiem zatrudnienia (urlopy macierzyńskie, wychowawcze, bezpłatne, wystawianie zaświadczeń o zatrudnieniu itp.),
- rejestracja wszelkiej nieobecności pracowników: urlopy wypoczynkowe i inne,
- merytoryczna kontrola list płac,
- prowadzenie spraw związanych z przechodzeniem pracowników na emeryturę i rentę,
- obsługa sekretarsko-administracyjna senackiej komisji ds. kadry naukowej, komisji dyscyplinarnej dla nauczycieli akademickich, uczelnianej komisji ds. mianowania na stanowisko profesora nadzwyczajnego i komisji ds. mianowania na stanowisko profesora zwyczajnego,
- prowadzenie pracowniczego programu emerytalnego,
- obsługa systemu informatycznego w zakresie programu kadrowo-płacowego,
- terminowe sporządzanie świadectw pracy,
- przekazywanie do archiwum akt osobowych pracowników zwolnionych,
- sprawowanie kontroli funkcjonalnej w zakresie dyscypliny pracy i wykorzystania urlopów wypoczynkowych,
- obligatoryjna sprawozdawczość.
2. w zakresie spraw związanych z prowadzeniem profilaktycznych badań lekarskich pracowników Uniwersytetu:
- wystawianie skierowań na badania profilaktyczne: badania wstępne, kontrolne, okresowe,
- prowadzenie ewidencji oraz monitorowanie upływu terminów ważności badań,
- współpraca z Inspektoratem BHP i Ochrony Przeciwpożarowej w zakresie określania szkodliwości występujących na stanowisku pracy.
3. w zakresie spraw socjalnych:
- opracowywanie projektu regulaminu świadczeń socjalnych,
- opracowywanie we współpracy ze związkami zawodowymi planów działalności socjalno-bytowej wraz z preliminarzem wydatków,
- opracowywanie harmonogramu przedsięwzięć socjalno-bytowych,
- organizacja świadczeń wypoczynkowych dla pracowników, ich rodzin i emerytów (wycieczek, działalności kulturowo-oświatowej i sportowo-rekreacyjnej),
- organizacja pomocy rzeczowo-finansowej,
- realizacja pożyczek z funduszu mieszkaniowego,
- prowadzenie ewidencji przyznanych świadczeń socjalnych pracownikom, członkom ich rodzin oraz emerytom,
- merytoryczna kontrola wszelkich wydatków z funduszu socjalnego.